Strippa Plastmodeller

Jag är inte nöjd med de Witchelves som jag målat upp till mitt Dark Elveslag. Har någon några bra tips eller länkar till hur man strippar dem från färg och börjar om?

De är Citadel Finecast, målade med Vallejofärger.

Comments

• Bromsvätska alltså. Har dock inga egna efarenheter
  • Tobias från stockbowlligan sa att han använder rödsprit för att ta bort färg på sina plastfigurer. Jag har inte prövat det själv.

/MartinS
  • Jag brukar använda vanlig grönsåpa, har funkat fint än så länge. Dock inte testat på finecast, bara plast.
  • Rödsprit och grönsåpa är bra. Bromsvätska är farligt att hälla i vasken, men tar man det till återvinningen funkar det fint. Har använt alla tre med gott resultat, men eftersom jag är lat använder jag helst rödsprit.

Har dock aldrig strippat finecast.
  • edited September 2014
    tjub wrote: »

Utan att ha klickat... Använda handsprit alltså!? Edit. De har tvål med alltså. Låter som ett dyrt alternativ.
    Grönsåpa är det enda jag testat och det tyckte jag var väldigt pilligt och bökigt. Iofs så orkade jag kanske inte vänta tillräckligt länge.
    Mitt knep är lägga i en låda och köpa figurer i metall istället.
  • Jag kör som sagt med t-röd. Lägger det i ett bad ca ett dygn beroende på hur tjock färgen är som man vill ta bort. Sen använder jag en gammal el-tandborste och skrubbar på så sätt bort färgen (sprätter mycket). Kan vara bra att använda något mindre verktyg för att komma åt på alla ställen. Sen häller jag tillbaka t-röden i flaskan.

Får man inte bort all färg på en gång kan man alltid lägga tillbaka figurerna i badet några timmar till. Funkar strålande med plast och metall. Metall kan ligga i hur länge som helst, men plast ska nog inte ligga i mer än några dagar annars kan en del detaljer börja att suddas ut. Har inte provar med finecast, har förståt det är knepigare.
  • Grön såpa här, men då låter jag dom gärna ligga i en vecka. Det är åtminstone skonsamt
  • Tack för alla tips! Jag börjar nog med såpa.

Förresten: alla skriver grönsåpa, men ni vet att grön- och gulsåpa är exakt samma, med enda skillnad att den gröna är färgad?
  • Egentligen stämmer inte det, de olika typerna av såpor framställs ur olika material. Men den grönsåpa som finns i handeln idag är egentligen inte grönsåpa, utan just färgad gulsåpa, så så långt har du rätt.
  • Tallolja är tallolja och finns inte i grönsåpa. Det kan vara grön såpa men inte grönsåpa.
    Hur reagerarar GW's bubbelplast med ren natriumhydroxid och hur löser det vattenbaserad färg?
  • Jag kan rapportera att såpa fungerade utmärkt.
Sign In or Register to comment.