Läser aldrig denna tråd, men nu när jag råkade göra det; är jag för. Dock som GBG:are kan jag ju måttligt hjälpa tilll men ju fler NAF:are desto bättre och är SWE NAF representant (bästa sortens tant) så lite berör det mig ändå, hehe.
- Tydliga nummer på baserna (både fram och bak) och vill min så kan man sedan komplitera med nummer på axelpads/byxor eller annat på figuren så är det okay.
- Ändring av namn på en Stadium, dvs den planen som idag heter "Mediahoror".
Om vi skall följa alla andra regler så anser jag att denna bör döpas om till "Mediamånglare"
- Fördtydligande av båt regler.
- Våg som har utökad chans att komma i Runda 8/16 kommer på 7,8, &1.
- Vid våg så anser jag att antigen skall man tillåta skills att fungera (dvs Stand Firm eller Side Step) eller så gäller inga skills! min röst är på att inga skills bör gälla för vågen.
Ett förslag om nummer på modellerna kanske görs bäst genom att föreslå en förändring av den nuvarande formuleringen?
”All players must have a visible player-number somewhere on the player and/or base (under the base is not visible), preferably on both the front and back side somewhere.
The player-number must be 1-2 digits in Arabic numerals (i.e. 0-99). For clarity Roman numerals (or any other numerals) will not be allowed as sole player-number on the players, but they may be present if you also have the player-number in Arabic numerals.
The number must be easily correlated to the player on the roster. This means that if you do not use the 1-16 predefined roster numbers you need to have the players “shirt number” in the player name. (Journeyman proxy-numbers may be assigned by hand to the roster at the time of the match).
Also if you use any numbers except 1-16 please try to use a logical numbers series based on player positions.”
Jag tycker det mesta som föreslagits kan vara kul att testa, med ett viktigt undantag. Ifall det finns ett förslag på att tillåta friendly games i den ordinarie ligan är jag starkt emot det. (Lite oklart vad som avses under punkt 14.)
Möjligheten att spela friendly games påverkar sådana saker som vilka spelare som missar en match pga skador etc. Redan där är det för stora möjligheter till orättvisor IMHO. Men om man lägger till att du plötsligt blir än mer beroende av när din motståndare kan spela den ordinarie matchen så öppnar sig oanade möjligheter till groteska situationer då en saktfärdig spelare kan förstöra en hel säsong för sin motståndare.
Det är där problemet kan ligga. Om vi säger ja till dem måste de skrivas in för de olika raserna. Samtidigt är det ett upphovsrättsbrott mot GW. NAF har valt att presentera dem utan stats och skills.
NAF har publicerat dem, inte de nya. Så eventuella upphovsrättsproblem för de äldre skulle sannolikt hamna hos NAF innan vi drabbades. De nya har NAF valt att inte publicera.
All gammal information är lätt att hitta på interwebben, medan de nya kräver betydligt mer jobb. I min bok betyder det att det kan bli problem.
Men alltså, de starplayers som finns i 2016-grundboken samt Deathzone-böckerna. de är ju publicerade av GW. Vad skiljer mot dem för Spike!?
Edit: när jag läser Pellevins förra inlägg en gång till så tror jag att jag fattar problemet. NAF har alltså publicerat dem från DZ men ej ännu dem från Spike!
Går det att ha stats för de nya starplayerna på Stockbowlsidan någonstans där man måste vara inloggad för att kunna läsa? Det kanske är en lösning i så fall.
Jag skulle vilja se två regeländringar i DungeonBowl och en i båtbowl.
1. jag skulle vilja att vi införde att en av kistorna innehåller ett slumpat Magic Item kort. Skulle belöna den som aktivt öppnar kistor samt inbjuda till att fortsätta öppna efter att bollen hittats.
2. Jag tycker vi ska ändra chansen för att bli borttappa i warpen när man kliver igenom teleporteringsrutorna. Som det är nu är det 1/6 att du förlorar en spelare och får en turnover utan reroll möjlighet. Man blir i princip straffad för att använda specialreglerna på specialplanen. Tycker vi kan ändra det till att man antingen a)bara åker ut om man teleporteras till samma ruta och samma teleporter (1 på 48 istället för 1 på 6) alternativt b) (ännu hellre) att man bara hamnar i reserves box och kan återvända en senare runda.
3. Båtbowl. Det finns ett kickoff event där kaptenen tar över domarpositionen och under en drive inte utvisar för några som helst fouls (för han kan inte reglerna). I princip oändligt med bribes som inte kan faila. Jag tycker vi ska lägga till att han inte visar ut secret weapons också.
Vill lägga till; att det inte går att komma i final om man lämnat w/o detta för att pusha coacher att spela sina matcher & premiera coacher som gjort det
Min gissning är att om man missar en rond i ligan utan väldigt bra orsak är man inte intresserad av slutspel ändå. Därför tror jag att detta förslag är fel väg att gå ifall syftet är att få bort WOn.
Comments
Så kan vi ha ngn administrativ stjärna här i sthlm som sköter sånt. Typ.
Om det är görbart så låter det som en mycket god idé
- Tydliga nummer på baserna (både fram och bak) och vill min så kan man sedan komplitera med nummer på axelpads/byxor eller annat på figuren så är det okay.
- Ändring av namn på en Stadium, dvs den planen som idag heter "Mediahoror".
Om vi skall följa alla andra regler så anser jag att denna bör döpas om till "Mediamånglare"
- Fördtydligande av båt regler.
- Våg som har utökad chans att komma i Runda 8/16 kommer på 7,8, &1.
- Vid våg så anser jag att antigen skall man tillåta skills att fungera (dvs Stand Firm eller Side Step) eller så gäller inga skills! min röst är på att inga skills bör gälla för vågen.
Mvh Juiblex och DavidD
”All players must have a visible player-number somewhere on the player and/or base (under the base is not visible), preferably on both the front and back side somewhere.
The player-number must be 1-2 digits in Arabic numerals (i.e. 0-99). For clarity Roman numerals (or any other numerals) will not be allowed as sole player-number on the players, but they may be present if you also have the player-number in Arabic numerals.
The number must be easily correlated to the player on the roster. This means that if you do not use the 1-16 predefined roster numbers you need to have the players “shirt number” in the player name. (Journeyman proxy-numbers may be assigned by hand to the roster at the time of the match).
Also if you use any numbers except 1-16 please try to use a logical numbers series based on player positions.”
Tog mig friheten att skriva ihop förslaget av Juiblex/DavidD och Mago
Nu är vi uppe i 16 punkter
Möjligheten att spela friendly games påverkar sådana saker som vilka spelare som missar en match pga skador etc. Redan där är det för stora möjligheter till orättvisor IMHO. Men om man lägger till att du plötsligt blir än mer beroende av när din motståndare kan spela den ordinarie matchen så öppnar sig oanade möjligheter till groteska situationer då en saktfärdig spelare kan förstöra en hel säsong för sin motståndare.
All gammal information är lätt att hitta på interwebben, medan de nya kräver betydligt mer jobb. I min bok betyder det att det kan bli problem.
Edit: när jag läser Pellevins förra inlägg en gång till så tror jag att jag fattar problemet. NAF har alltså publicerat dem från DZ men ej ännu dem från Spike!
1. jag skulle vilja att vi införde att en av kistorna innehåller ett slumpat Magic Item kort. Skulle belöna den som aktivt öppnar kistor samt inbjuda till att fortsätta öppna efter att bollen hittats.
2. Jag tycker vi ska ändra chansen för att bli borttappa i warpen när man kliver igenom teleporteringsrutorna. Som det är nu är det 1/6 att du förlorar en spelare och får en turnover utan reroll möjlighet. Man blir i princip straffad för att använda specialreglerna på specialplanen. Tycker vi kan ändra det till att man antingen a)bara åker ut om man teleporteras till samma ruta och samma teleporter (1 på 48 istället för 1 på 6) alternativt b) (ännu hellre) att man bara hamnar i reserves box och kan återvända en senare runda.
3. Båtbowl. Det finns ett kickoff event där kaptenen tar över domarpositionen och under en drive inte utvisar för några som helst fouls (för han kan inte reglerna). I princip oändligt med bribes som inte kan faila. Jag tycker vi ska lägga till att han inte visar ut secret weapons också.
Om du tar dig till slutspel trots att du går -1 på en match är det väl snarare riktigt bra jobbat.
Har vi så stora problem med WO i ligan?