Årsmötet 2014

edited February 2014 in StockBowl
När och var hålls årsmötet?
«1

Comments

• Jag tycker det är episkt att ni har en renodlad blood bowl förening!
  • 8:e Mars , 14:00 Sverok Stockholm, Lidnersgatan 10.
  • Finns det något som talar emot användandet av SWEBBA-forumet för att kunna motionera i angiven tråd? Kan vara smidigt om man utanför styrelsen har motioner som bör vara större än den smått kaotiska övrigtposten som har en förmåga att bli alltför lång. För stukturens skull kan det vara en bra idé.
  • Har du motioner tycker jag du ska skicka dem till styrelsen på info@stockbowl.se.

Poängen med att ha en deadline för motioner (3 veckor innan årsmötet) är att styrelsen hinner beakta dem OCH få med dem i dagordningen till årsmötet.
  • edited February 2014
    För att inte sidoligstråden ska gå för OT så fortsätter jag kallelsediskussionen här.
    Att skicka kallelsen otydligt i ett gott nytt åt-brev gömt på en rad (om det nu är det e-brevet jag hittade, sökte på stockbowl i min gmail, nästa som kunde vara aktuellt är "Extra teams & annual meeting minutes" från april i fjol så det är nog den) har vi väl enats om var lite osmidigt. En tydlig kallelse i ett ett eget utskick och gärna från en styrelse@stockbowl.se eller liknande mer officiell adress borde dra ögonen till sig. Nu är väl snarare det egentliga problemet viljan att gå på årsmötet som brister och inte att kallelsen kom lite vid sidan om och här vill jag att vi bör fundera på hur vi ska få vår ganska stora medlemsbas att komma och tycka. Viktigt kanske blir att folk som inte är speciellt intresserade av föreningsverksamhet inte ska fokusera på att det är just ett årsmöte utan ett möte för att prata om ligan under ordnade förhållanden. "Mutor" i form av mat och utlottade spel har vi kört med tidigare men det är definitivt inte rätt väg att gå. Här gäller det snarare att sälja in frågor som intresserar och upprör. Kanske även se årsmötet som en introduktion för nyfiket intresserade. Affisch på alphaspel, tydlig e-post och muntlig påminnelse till alla man träffar borde egentligen vara nog för brevutskick är dyrt och ett elände. sedan ett till tydligt e-brev där dagordningen står och en notis att i övrigt vill vi ha just dina förslag.

Här följer e-brevet betitlat "Happy New Year!" Med Avsändare Magnus Lyrberg (magnus.lyrberg@stockbowl.se). Fet markering min editering
    <div class="UserSpoiler"><div class="SpoilerTitle">Spoiler: </div><div class="SpoilerReveal"></div><div class="SpoilerText">Dear StockBowl Members.

A new year is soon upon us along with more Blood Bowl! You can pay your annual fee (200 sek) now to our plusgiro 159 69 93-4, please mark the payment with your coachname and year (2014).

We have planned the next year and made a few minor changes to our league which we hope will be improvements.

This is the schedule for next year:

Season 13 (7 rounds):
    w 3-4 round 1
    w 5-6 round 2
    w 7-8 round 3
    w 9-10 round 4
    w 11-12 round 5
    w 13-14 round 6
    w 15-16 round 7
    Reserves Rumble and 1/4-finals
    Play-off day May 3.

Season 14 (6 rounds):
    w 20-21 round 1
    w 22-23 round 2
    w 24-25 round 3
    w 26-27 round 4
    w 28-29 round 5
    w 30-31 round 6
    Reserves Rumble and 1/4 finals
    Play-off day August 16.

Season 15 (7 rounds):
    w 34-35 round 1
    w 36-37 round 2
    w 38-39 round 3
    w 40-41 round 4
    w 42-43 round 5
    w 44-45 round 6
    w 46-47 round 7
    Reserves Rumble and 1/4 finals
    Play-off day December 6.

Please note that there is no pause between season 14 and season 15. The idea is to announce season 15 well in advance to give people plenty of time to sign up.

We will also try out a new concept for the play-offs where the 1/4 finals will be played between the last round of the group play and the Play-off day. This means less stress on the play-off day and more time for prizes, evaluation and mingle.

The annual meeting (årsmöte) will be held on March 8, probably at Sveroks kansli.

We have done some minor rule-changes and clarifications. Most notably the "no backtracking" rule has been removed. We do remind you to use the time-limit rules, in particular when playing at Alphaspel as the staff closes the shop at 22:00.

We will keep the cap at 3 teams per race until we hit 40 coaches. If you only own one team and all the spots are taken, contact us and we will try to help you resolve the situation. It's possible someone with a spot will consider stepping down, we might have a team for you to borrow etc. If you want to play a particular team and DO step down you are first in line to play it in the next season.

Lastly we will move our forum!
    The Swedish Blood Bowl Alliance have started a new forum for Blood Bowl in Sweden. Hopefully this will bring the community together and be good for Swedish Blood Bowl.

The forum can be found at http://forum.swebba.com, go there and join it! We have a sub-category for StockBowl where we can continue all the discussions from the old forum that are relevant to StockBowl. Painting, Tournaments etc have their own general categories.

The old forum will be turned read-only in a while but will stay online if we want to look at old discussions etc.

All the best</div></div>

och här är fjolårets kallelse

<div class="UserSpoiler"><div class="SpoilerTitle">Spoiler: </div><div class="SpoilerReveal"></div><div class="SpoilerText">You are all welcome to the annual meeting of Stockbowl!

It will be held at Sverok Stockholm, Lidnersgatan 10 on March 24 at 14:00.

If you have any motions to be brought up during the meeting they need to be handed to the board no later than March 9.

Agenda (in Swedish):
    1. Mötets öppnande
    2. Mötets behörighet
    3. Val av mötesordförande
    4. Val av mötessekreterare
    5. Val av två personer att justera protokollet
    6. Styrelsens verksamhetsberättelse för förra året
    7. Ekonomisk berättelse för förra året
    8. Revisorernas berättelse för förra året
    9. Beslut om Ansvarsfrihet för förra årets styrelse
    10. Årets verksamhetsplan
    11. Årets budget och fastställande av medlemsavgift
    12. Val av årets styrelse
    13. Val av årets revisor
    14. Val av årets valberedare
    15. Inkomna motioner
    16. Mötets avslutande</div></div>

Jag skulle nästan vilja hävda att kallelsen glömts i år eller har jag lyckats radera den?
  • Nu har jag skickat in en motion om en liga vid sidan om.
  • För att förtydliga: Den officiella kallelsen till årsmötet har ännu inte gått ut. Den ska gå ut senast 2 veckor före årsmötet och innehålla dagordningen. Anledningen att styrelsen vill ha in motioner minst tre veckor före årsmötet är dels för att styrelsen ska ha tid att beakta dem och för att de ska kunna komma med i dagordningen.

Så det kommer en ordentlig kallelse i stil med "fjolårets kallelse" här ovan om någon dag.

Däremot har vi glömt att påminna om årsmötet ordentligt. Mer än informationen i nyårsbrevet har vi inte varit tydliga med när det är och det är dåligt och något vi måste bli bättre på.
  • edited February 2014
    De punkter jag fann viktiga nog att ha som egna och som jag nu skickat in är som följer:
    Sidoliga, Begränsning av raser, Målning, Målningskrav, Ekonomi och lokalkostnad, Slutspel, Slutspelslokal, Utskick.

edit: @MartinS Jag ska skicka in en motion som förbjuder dig att skriva för fort så jag får vara först nästa gång ;) Beklagar om det blir samma fråga men det får ni stå ut med. Någon av oss har säkert något som skiljer att tycka kring
  • edited February 2014
    @mago Men den kallelsen kom med ett datum satt för motioner. Det tyckte jag blev bra. Sedan efteråt skickar man ut en uppdaterad dagordning med alla motioner och då vill jag tro att folk kan känna ohh, det där ämnet vill jag tycka/gnälla/hylla kring och så kommer det två personer till på årsmötet. Bam, seger!
    Fokus fram till årsmötet nu dock bör ligga på att påminna folk. Om alla som nu planerat att gå bara frågar sin motståndare i ligan när man spela om de kommer på årsmötet har vi kommit en lång väg. Helst skulle jag vilja att alla nya coacher kommer främst och där tror jag att något så litet som att få ansikten på resterande spelare borde vara incitament nog och där kanske man ska trycka lite extra. Kanske inte fungerar lika bra om det som erbjuds är att träffa styrelsen även om ni ibland är välvårdade ;)
  • Värt att poängtera är att det ligger lagom nära kristinebergs tunnelbanehållplats på kungsholmen. Centralt och bra, tvärbanan till alvik eller pendeln till karlberg är bra knytpunkter att enkelt och nära ramla in på grön linje.
  • @Thursablot: Jag håller helt med, vi borde skickat ut något i stil med "årsmötet är då och då, motioner ska skicka in senast då och då, detta är den generiska dagordningen" för kanske en månad sedan. Sedan borde vi skickat en påminnelse om motioner typ en vecka innan deadline för dem (som egentligen var i söndags), och sedan den slutgilitga dagordingen med alla motioner inlagda och bifogade i utskicket.
  • edited February 2014
    @Mago, Kanske även skulle inkludera några större fasta punkter såsom medlemsavgift, slutspel eller vad som nu kommer upp på alla årsmöten redan i det första utskicket så man slipper massa dubbla motioner. Nu har inte SWEBBA fullt tagit över alla funktioner vårt gamla forum hade men på sikt kommer diskussionerna här leda till att sådana punkter uppkommer som man inför årsmötet kan lägga till. har det exempelvis varit mycket diskussion kring human catchers eller att jag kommer till match utan att ha duschat efter jobbet så kan de punkterna enkelt läggas till även om de bara innebär att LRB7 inte är aktuell eller att jag glatt informerar om att jag sagt upp mig (Grattis till mig, det var på tiden).
  • För mig innebär bristen på info att jag missar mötet. I en annan tråd bad jag om turneringsdatum så att en schackturnering jag håller inte skulle krocka med något på BB-kalendern.

Gissa vilket datum jag satte på turneringen :(
  • Det är trist att du missar årsmötet för att vi varit dåliga med påminnelser och du missade informationen i Decembermailet.

Vi ser vårat misstag och ska jobba på att korrigera det.
  • Misstänker att det är försent, men jag har nu också skickat in en motion.

Den berör kraven och förenklingar för att ladda upp lag- och spelarbilder.
  • Jag skulle tro styrelsen har tid att kika på den.
  • Vi kommer att ta upp de motioner vi har fått in på årsmötet.
  • En sak. Ni som har skickat in motioner och ni som ämnar skicka in motioner tänk på att ta med ett tydligt yrkande. Vad är det ni vill ändra på?
  • Mago wrote: »
    Har du motioner tycker jag du ska skicka dem till styrelsen på info@stockbowl.se.

Vi har en adress till styrelsen! Den är: styrelsen@stockbowl.se
  • Jag har läst årsmöteshandlingarna. Några av motionerna berör frågor som kanske egentligen inte är bäst att lösa på årsmötesnivå, så som till exempel specifika regler kring målning. Å andra sidan vet jag inte exakt hur ligareglerna beslutas så jag vet inte vad jag skulle ha gjort om jag velat genomföra motsvarande förändringar. Jag gissar att det normalt är kommissionärerna som beslutar om reglerna, rätta mig om jag har fel. Vilka är egentligen kommissionärer? De väljs uppenbarligen inte på årsmötet. Väljs de av styrelsen? Är styrelsen och kommissionärerna samma sak? Hur funkar det egentligen?
    :)

För övrigt så är det inte superenkelt att hitta gamla årsmötesprotokollet. Man måste logga in på det antika forumet för att hitta dem. Det vore bra om det kommande protokollet och kanske även gamla kunde läggas upp på samma sida som stadgarna ligger på på hemsidan.
  • Styrelsen och kommissionärerna är inte samma sak.

Du har helt rätt i att det gamla protokollet borde upp på sidan, jag ska kolla upp det.
  • Hur tillsätts kommisionärerna då?
  • Mago: Jag ser att förra protokollet redan är uppe. Snabbt och snyggt jobbat!
  • edited February 2014
    De är en arbetsgrupp som utsedd av styrelsen, tyvärr finns det nog inte dokumenterat på något bra vis. Styrelsen ska jobba på det och se till att det framgår tydligare.

Edit: Ibland får jag saker gjorda i alla fall. :P
  • Förresten: Det står om "förhållningsregler" i stadgarna, är det samma sak som reglerna för ligaspelet eller är det något annat?
  • Det är kommissionärerna som är ansvariga för reglerna för ligaspelet, så jag antar att det är något annat.

Kanske kan @Pointy förtydliga?
  • Okidok. Tack för alla svar Mago! Jag är nöjd.

Eftersom ligareglerna är en ganska så central del i föreningens dagliga verksamhet är det bra om de som beslutar om dem är är officiellt tillsatta av ett av föreningens beslutande organ (årsmöte/styrelse), men det verkar ni ju vara inne på också.
  • Jag ser det lite inofficiellt så som att ligaledningen efter allmän diskussion gemensamt tar ett beslut utifrån medlemmarnas åsikter. Då de egentligt enda medlemsmöten som blir är slutspelen blir det här viktigt att aktivt forumbråka. Förhoppningsvis kommer nya slutspelsystemet råda bot på att det knappt är folk kvar efter slutspelet. Då blir även årsmötet en dag att dryfta ligan. Här skulle jag vilja att fler konkreta beslut tas i själva ligan då man faktiskt har de intresserade på plats. Utan fler ligabeslut försvinner ett stort incitament för folk att komma och då blir renodlade beslut viktigare. Optimalt vore kanske att kommissionärerna inte satt i styrelsen ur en föreningsdemokratisk synvinkel men det är ett lyx vi inte har aktiva medlemmar mer än deltagare att falla tillbaks på.
    Därför, för att undvika känslan av att ens åsikter körs över av gapiga Internettyckare, en passiv styrelse och en statisk ligaledning så bör vissa ligaregleringar kunna röstas igenom även till ligaledningens mistret. Av en medlemsmajoritet på årsmötet.
  • Arbetsgruppen som jobbar med ligan är alla som tycker, sedan tas konkreta beslut av en fastställd instans. Jag tror folk missar att genom att diskutera ett ämne så påverkar de och det är ju inte så att ingenting händer bara för att det inte röstas om utan generellt kan man säga att har man bra idéer så genomförs de om en stor del deltagare håller med om att det är en bra idé. Alltför bestämda regler om ändringar förstör ganska drastiskt. Problemet med en förening är att den kan störa grundarnas visioner och på så vis minska deras engagemang på sikt därför vore det dumt
    att kunna gå över huvudet på de som drar ett hästlass. Men utan att frångå att folk blir överkörda.
  • Trots att jag anser vissa frågor bör ha visst medlemstyre bör man göra en liknelse och fråga sig rimligheten i att de medlemmar som kommer på årsmötet ska kunna bestämma över de regler som används på stockbowl cup och fritt motionera och ändra de regler som används. Där ger man förslag och erbjuder hjälp istället. Dock är jag inte blind för att en liga kräver mer engagemang av deltagaren.
Sign In or Register to comment.