Banking rules

edited September 2015 in StockBowl
Hej!

Det finns funderingar på att inför banking rules i StockBowl ligan.

Banking rules fungerar så att alla pengar ett lag har i sin Treasury över ett visst belopp (t.ex. 100k eller 150k) räknas till det lagets team value. Det är alltså en regel för att förhindra att lag samlar pengar på hög.

Vad tror DU om detta? All feedback välkomnas.

Comments

• Mycket bra! Tummen upp för min del. :)
  • Det beror helt på summan för min del. Funderar ni kring summorna i exemplen eller högre?
  • Jag gillar idén med banking.
    Mitt förslag är från 150K, minst.
  • De summor som diskuterats är 100k, 150k och 200k.
  • Varför, undrar jag? Det drabbar väl främst AV 7-lag med hög omsättning på spelare? AV 9-lag behöver ju sällan ersätta några spelare och har inte så stor nytta av en massa pengar. Darkland Slavehunters har 1 460 000 guldkronor i sin kassakista som de inte kommer att använda. Vore en annan sak om man faktiskt kunde nyttja pengarna till att köpa Star Players UTAN att ge motståndaren inducements.
  • Jag ställer mig lite frågande till vad som egentligen är problemet med att det samlas pengar på hög.

Om jag får spekulera lite skulle konsekvenserna av banking bli följande:
    1. Lag med högre TV än sina motståndare börjar köpa inducements i form av billiga Star players och kort (positiv förändring), babes (aningens negativ förändring ) eller att de börjar hyra coaches och cheerleaders (aningens negativ förändring).
    2. Det blir knepigare för lag med lägre TV att planera sina inducements eftersom de faktiskt inte vet hur mycket inducements de kommer ha (negativ förändring)
    3. Det blir ett större problem när ett lag får flera spelare skadade/dödade i samma match eftersom det är mer osannolikt att man har pengar att ersätta dem. Detta är en negativ förändring.
    4. Det blir lite annorlunda att starta med Goblins och Halflings eftersom de gärna inte spenderar sina 1000k när de startas, eftersom de gärna har lägre TV än motståndarna. Framförallt Halflings kommer antagligen behöva bränna sin kassa till inducements i första matchen. Detta är kanske egentligen ett specialfall av punkt 3, men värt att nämna i alla fall.

När jag summerar ihop det får jag det inte till att det är roligare med banking än utan det, men det kan ju vara något jag missat också :)
  • Jag röstar nog också nej. Nu har vi enligt mig för tillfället inget rent mördarlag i ligan, men för ett lag med dyra positionsspelare, t.ex. ogre, kan det vara fullt möjligt att förlora två på en gång mot ett lag packat med claw.

Dessa lag behöver kunna spara en slant för en regnig dag. Det är illa nog att behöva levla upp nya spelare, att inte ens kunna köpa dessa därför att man inte kunnat spara pengar när det gått bra känns fel. Jag anser att det finns mer negativt än positivt med banking och om vi ska köra det bör gränsen ligga på 200-250k.

Vilket lag i ligan har idag en massiv fördel av sitt sparade kapital? Jag erkänner gärna att CSB har sitt på det torra, men jag tror inte att det för stunden betyder så mycket.
  • Liten notis från oss som kör CRP+

Just nu ser ni inte problemen med sparade cash men i Mafoc blev det överdrivet mycket cash till alla bashlag / AV9. Man kunde köpa in vilken spelare som helst och alltid kunna ersätta positionals.

Men banking balanseras detta ut i form av inducements till underdogs och AV7 lag som köper spelare ofta.

• edited September 2015
    Detta är mina erfarenheter från vår (ännu) unga) bankingliga.

1. Banking har inte egentligen någon större betydelse.
    2. Pengar har nu nästan alltid någon betydelse. Oftare hamnar man i ett läge där man får tänka igenom inducements och staff, även om det oftast blir de billigare varianterna som kommer i fråga. Ibland kommer man dock i lägen då det bästa draget är slå winnings, köpa upp winnings, sparka winningsinköp.
    3. Man ser inte längre att någon bränner sin bank för att få en dyr inducement i en viktig match.
    4. Ännu har jag inte sett att något lag blivit oreparabelt söndertrasat pga banking.
    5. Det största skillnaden är att det är mer svårhållbart att gå in i liga med superhögt TV, alla positionals och behålla den positionen genom ligan.
  • Mer balanserat för alla lag.

Denna säsongen kör jag tre lag. I Minor kör jag ett hyfsat nytt human lag med TV runt 150, i vår Major liga kör jag dark elf på 260 TV, fullt lag men inga cash. Lär nog inte få in några cash ifall det inte blir slutspel. Här blir det intressant ifall man kan klara att tappa positionals utan att kunna ersätta dem.
    I vår cup kör jag ett chaos pact lag på 200 TV och startade med 700k i kassan. Redan i första matchen brände jag 400K på wizard och kort, jag gav ändå bort det i inducements till ett orc team på 170 TV. Detta gav orcs både wizard, varag och ripper så motståndet blev tufft.

• Jag röstar ja, och tycker att nivån borde ligga på 150k. Det täcker alla dyra positionals, om man vill ha en buffer.

Skulle möjligheten att dumpa cash finnas, om man vill hålla sig under gränsen?
  • Kan ju alltid köpa in cheerleaders och sedan sparka dem?
  • edited September 2015
    Jobbig extra-admin på sidan som inte känns nice... Men rätt har du ju!
  • JohnnyD wrote: »
    Jobbig extra-admin på sidan som inte känns nice... Men rätt har du ju!

Eller spelare som du sparkar.
    Borde gå fortare

• Bra och uppskattad feedback. Vi kommer fortsätta fundera och troligen diskutera det efter nästa slutspel.

Personligen är jag inte övertygad om att det skulle slå mot AV7 lag. Hur ofta har ett sådant 150-200k på banken?
  • Jag tycker summan är för låg och skulle hellre se 500K för att förhindra lag att dra iväg över 1000k och bara inte bry sig. Banking regel kan ju få lite mer fart i Bounties som effekt vilket är ett plus men vem vill få mer stålar om man redan har tillräckligt upp till taket?
  • 150k är balanserat och beprövat under några års testande innan CRP+ släpptes.

500k är grovt!!!

Och istället för att sparka bort pengar kan matcherna bli festligare när cashen spenderas där

Ett AV9 lag får lätt ihop cashen och när AV7 möter ett högt av lag kan de spendera cash inducements i apothecaries.
  • Även om jag är emot så vill jag se Darklands första match efter regelinförandet då de lägger 1300k på inducement och ger motsåndrna bortåt 1500k att spendera :)
  • Sorry att jag kommer och gräver i en gammal tråd men vad är det egentligen som är problemet med att några har mycket pengar?
  • Problemet är väl att de alltid kan köpa in sina positionals. Alltid fullt lag liksom.
  • Är det ett problem? Lagen är ju balanserade för det. Är det nån som tycker att dessa lag vinner för ofta i förhållande till sin tier?
  • I långa ligor där det inte finns ett match-tak. Ta vår liga Mafoc. Vi har lag som spelat över 150 matcher under flera år. Där finns riktigt tunga chaos och chaos dwarf teams med miljonen i kassan och en TV på 250-300.

Klena lag blir söndermanglade och på sikt vill man inte spela med sina lag.

• edited October 2015
    Fortsättning på vad stashman skriver:

När man har miljoner i kassan spelar spiraling expenses liten roll. Bättre med bankregler kombinerat med dyra spiralings för att hålla nere TV på rimliga nivåer även för AV9-lag. Man kan tvingas sparka ut spelare som blivit för dåliga för sin TV-kostnad.
Sign In or Register to comment.