Open borde förändras

edited August 2015 in StockBowl
Jag tycker att Open borde förändras.

För det första borde det blir viktigare att vinna. Många ser Openmatcher som träningsmatcher (se till exempel Ozt tråd om conceading).

För det andra tycker jag att man borde man ändra formen så att fler matcher blir jämnare.

Comments

• Om någon har åsikter i denna fråga vore det bra med inlägg ganska snart. Vi har styrelsemöte nästa vecka, och det är ett bra tillfälle att göra ändringar.

Det går också bra att ventilera sina åsikter på spelarmötet på söndag.
  • edited August 2015
    Såhär tänker jag. Kom gärna med konstruktiva synpunkter. Inget är skrivet i sten, se detta som ett utkast:

Open delas upp fyra divisioner - Nuln, Altdorf, Middenheim och SilverBack Division:

- Grundregeln gäller fortfarande, man får inte möta en coach mer än två gånger under en Opensäsong.
    - Däremot får man anmäla upp till fyra lag om man vill - ett i varje division!

Nuln Division:
    Här får bara lag ställa upp som har spelat 0-2 matcher. Alla lag som är med får högst spela 6 matcher - sedan är det slutspelat just detta lag. Laget får alltså inte spela mer i någon Division denna säsong och coachen får inte anmäla ett nytt lag till Nuln Division.

Vinnaren av Nuln division är det lag som fått mest poäng: 3 poäng för vinst, 1 poäng för oavgjort och 0 poäng för förlust. Tiebreaker 1: Det lag som spelat mot flest olika coacher. Tiebreaker 2-4: som vanliga ligan.

Altdorf Division
    Här får bara lag ställa upp som har spelat 0-10 matcher. Här får också coacherna utmana varandra på Dungeonball. I övrigt gäller samma regler som Nuln Division: Alla lag som är med får högst spela 6 matcher.

Middenheim Division
    Här får bara lag ställa upp som har spelat 11-49 matcher. Liksom i Altdorf Division kan coacherna utmana varandra på Dungeonball. I övrigt samma regler som Nuln Division: Alla lag som är med får högst spela 6 matcher.

SilverBack Division
    Här får alla lag ställa upp och spela obegränsat antal matcher. Se separata regler för SilverBack Division.
  • Utan att ha hunnit tänkt efter så mycket tycker jag MartinS förslag låter rimligt. Jag gillar cap på antal matcher så att de som har lite mindre tid för TT-spelande inte blir rövkrängda i den vanliga ligan för att open blir en lagfarm bara.
  • Jag gillar också MartinS förslag, låter som en bra balans. Synd att jag inte bor där uppe längre! =)
  • edited August 2015
    Jag tror inte att detta kommer göra att det blir mindre träningsmatchkaraktär på matcherna, åtminstone inte för mig. Jag tror inte heller matchcappen bidrar jättemycket till minskat lagfarmande jämfört med hur det är idag. Ganska få spelar fler än 6 matcher per säsong och de aom gör det kan lagfarma ändå. Skillnaden blir att de lagfarmar 2 lag på 2 säsonger istället för ett lag på en säsong och det är samma sak i långa loppet.

Vad som dock är bra är att det blir jämnare och det minskar väl de värsta spp-festerna.

Skall förslaget genomföras ser jag nog helst att det genomförs stegvis och utvärderas. Förslagsvis stryks nulndivisionen första säsongen.
  • @Mooselord: Hur skulle du ändra reglerna för att få bort farmandet? Har du något förslag?
  • Tycker Martins ide låter bra
  • MartinS: Ärligt talat nej, inte vad jag komma på. Observera att jag inte direkt farmar även om jag kallar det "träningsmatcher".
Sign In or Register to comment.