Peking Summer Bowl: Enter the Dungeon, Norrköping 30-31/8

edited February 28 in Turneringar

Dungeon Bowl i Spelens hus. Detaljer kommer snart.

Comments

• Så har vi satt ner foten och bestämt att Peking Summer Bowl blir vår första turnering i Dungeon Bowl. Kul tycker vi, vad tycker ni? Regelverket är under bearbetning, men kommer att vara inspirerat av det regelpaket som Bonehead Podcast använder i turneringen i Dorset. Alltså är det dags att börja skissa på ett College-lag om ni vill ha kul i Norrköping i slutet av augusti!

• Vi körde DungeonBowl i ligan i StockBowl under några år. Då använde vi ett regelsystem som vi vidareutvecklat från det australiensiska. Det vi då körde är ganska grundligt speltestat. Vill ni ha ett ex av våra regler?

• För att förtydliga - det @Pellevin pratar om är Dungeonbowlregler, inte turneringsregler för dungeonbowl.

jag vill inte negga men de spelplaner som finns i GWs senaste utgåva är så dåliga att jag inte ser hur man kan få dem att funka för turneringsspel. Jag tror det blir en del DIY för att få konceptet att funka.

En stor problematik rör att matcher i DB spelas till första touchdown. Det innebär att en omgång kan ta 10 minuter eller 5 timmar. Ni behöver en plan för hur ni ska tackla det.

Att ett insläppt mål är helt avgörande riskerar också att påverka själva spelupplevelsen.

Jag tror säkert ni kan lösa det men tycker inte ni ska underskatta uppgiften.

ett bra första steg vore att använda Stockbowls DB-regler istället för GWs. Men då behöver ni tillverka planer och tänka på turneringsformatet.

• Vårt utkast bygger som sagt på Dorset-reglerna, vilket de har kört i turningar med "framgång" enligt dem själva. Det bygger på 3 bollar och kanske har en del överlapp med era regler? Vi har planer på att tillverka planer och vi har en idé kring turneringsformatet (som också är baserat på Dorset Dungeons).

Med det sagt så tar vi gärna emot feedback och de idéer ni har. Om någon har lust att läsa och kommentera i vårt utkast redan nu så är det också ett stöd vi gärna tar emot - skicka ert gmail-användarnamn till mig via PM eller discord så lägger jag in er som kommentatör i dokumentet ASAP isf (ja, vi skriver i google docs trots att det är amerikanskt).

• edited February 28

och ni får gärna dela med er av de regeldokument ni har så kanske det kan bli en bra input också

• Det regelsystem vi använde var äldre än de totalt värdelösa kartorna som kom i GWs senaste box. Det innehöll ett antal olika layouter som alla utgick från samma set beståndsdelar. Kartorna tog vi från det australienska regelsettet som var ett turneringssystem.

NAF (med @coma i arbetsgruppen om jag inte missminner mig) gjorde ett regelsystem för DungeonBowl som använde samma kartsystem som vi tagit från australiensarna.

• Kartsystemet är vi inte särskilt bekymrade över. Vår idé är att titta på kartor som har använts vid andra turneringar (det körs en del framför allt i England och Tyskland). Det behöver inte vara så balanserat, bara det inte är ospelbart. Vår grundidé är att det ska bli en del av metan att välja mellan ett antal fördesignade dungeons. Det kan bli kul tror i alla fall jag (men kanske inte för den som inte förstått att dungeon bowl inte tar sig självt på särskilt stort allvar).

Och själva reglerna i sig tror jag på att vi ska hålla oss till GW-reglerna, det riskerar att bli förvirrat annars. Men med 3 bollar då, enligt Dorsets regler. Men om det finns särskilda detaljer man bör se över av någon anledning när man kör turnering så är det klart vi lyssnar på de med erfarenhet…

När det gäller regelpaket för rosters och poängräkning finns ju större flexibilitet. Vi har en plan, återigen inspirerat av Dorset, men här är förstås all erfarenhet som andra kan tänkas ha mycket intressant!

Sign In or Register to comment.