Basses Blood Bowl @ Fantasia 3 (Umeå). 8-9 mars 2025 (NAF-reggad)
Små korta samtal har gjort att detta blir en reguljär turnering med EuroBowl regler rakt av. Inget tjaffs. Därav namnbytet.
Kostnad: 120kr. Swishas till 0705588573 (Kristoffer Hedlund)
Roster fylls i på https://bbtc.pl/team/bb2020/black-orc och skickas till krished@hotmail.com
Betalning och roster ska vara inne till 250303 23.00, annars kan man hamna utanför turneringen.
Lördag 08 mars
- 09.00-09.30 Registrering
- 09.30-11.45 Runda 1
- 11,45-13.00 Lunch
- 13.00-15.15 Runda 2
- 15,30-17,45 Runda 3
- 18,00-20,15 Runda 4
Söndag 09 mars
- 09.30-11,45 Runda 5
- 12.00-14.15 Runda 6
- 14.30 Avslutningsceremoni
Poängräkning: 2/1/0. Strength of schedule, net TD, net cas, flest TD, flest cas. Cas räknas enligt regelboken, + crowd surfs + fouls + secret weapons.
TEAM BUILDING
Starting Gold and Star Player Point (SPP)
Tier 1: 1100k & 36 SPP Lizardmen, Shambling Undead, Dark Elves, Skaven, Amazons, Wood Elves.
Tier 2: 1110k & 42 SPP Orc, Norse, Underworld Denizens, Vampire, Human, Dwarves.
Tier 3: 1120k & 50 SPP High Elves, Tomb Kings, Slann, Chaos Dwarves, Necromantic Horror.
Tier 4: 1130k & 56 SPP Elven Union, Khorne, Old World Alliance, Imperial Nobility.
Tier 5: 1140k & 64 SPP Black Orcs, Chaos Chosen, Chaos Renegades, Nurgle.
Tier 6: 1150k & 70 SPP Goblins, Ogres, Halflings, Snotlings, Gnomes
You can spend spp according to the rulebook, but no random skills or characteristic improvements are allowed. You are only allowed to take two extra skills on the same player (example; for 2 primary skills, they cost 6+8spp). You are only allowed to “stack” for 1 player for tier 1-2, 2 players for tier 3-4 and 3 players for tier 5-6. Unspent gold and star player points are lost. You can’t choose more than 4 from the same skill while spending star player points. If your team already has at least 4 from the same skill after buying your players (including star players) but before spending your skill points you CAN’T have more of that skill. i.e.: A dark elf coach bought 4 blitzers and 2 witch elfs, thus they can only give out two more dodge before reaching the limit of 4 dodges total. Since they already have at least 4 blocks on the roster they cannot give out any more. You are not allowed to have bribes if your team also has gained either sneaky git or dirty player skill on the roster.
Optional packs (may choose one):
A: “Quantity over quality”: you can exchange 2 spp for 10k gold up to 5 times (gaining you a maximum of 50k gold for 10 spp)
B: “Training camp”: get extra 6 spp but you lose 30k gold. If you choose this pack, you are not allowed to “stack”.
C: “Center of attention”: your team can hire star players but lose 8 spp for star players costing up to 120k, 14 spp for star players costing 121-260k, 20 spp for star players costing more than 260k.
The following star players are banned and cannot be hired by any team: Morg, Griff, Skitter, Hakflem, Bomber, Cindy, Zzharg, Estelle, Dribl & Drull, Deeproot, Kreek, Varag.
List of eligible inducements:
Bloodweiser keg
Mortuary assistant
Plague doctor
Wandering apothecary
Team mascot
Josef Bugman
Bribe
Master chef
Riotous rookies
Comments
Räkna med mig :)
😍
@Marty33 - Finns det en chans att det kommer vara en vanlig boll på planen?
Jag tror det men har inte bestämt mig ännu.
Läste precis att man behöver regga sin turnering 2 månader innan för att vara säker på att den ska bli "Naffad": https://forum.swebba.se/discussion/2635/naf-registrering#latest
"just a reminder" :D
EDIT: Den är redan godkänd av NAf ser jag så bara att regga sig coacher :D
Fråga: skulle det vara av större intresse att köra en seriös turnering rakt av istället för chaos cup med konstiga bollar?
Jag tror vanlig turnering är bättre. Tyvärr kan jag inte vara med oavsett =(
En annan liten detalj: det står inte vart turneringen hålls någonstans...
Fantasia ligger i Umeå, det vet väl alla :D
Är det kompetitativa regler så är jag intresserad om jag kan det aktuella datumet. Har inte kommit så långt i min kalenderhjärna riktigt än 😄
Jag tycker att det här är ett roligt initiativ. Och Blood Bowl är ett sånt spel som erbjuder den här flexibiliteten att göra lite annorlunda grejer, så om folk är intresserade av detta så säger jag två tummar upp och hoppas det blir av för de som vill medverka.
För egen del så finns inte intresset för en hel turnering med specialregler, för jag blir nog äppelmos i huvudet av att bara spela vanlig blood bowl 4 matcher på en dag så att då lägga till ytterligare något att hålla koll på och komma ihåg känns inte som något för mig.
Med det sagt tycker jag inte att vad jag tycker ska ha någon betydelse då det finns "vanliga turneringar" att gå på också, så om folk vill köra en specialturnering så tycker jag den möjligheten ska finnas för dem.
Jag är sugen, är det bara att komma med en lista till turneringen eller ska man regga den innan?
i en turnering, räknar man spp mellan matcher då, så att spelarna kan få fler skills? och om de dör, dör de då?
Jag stoppas av kartan, inte reglerna.
@Jena
Du bygger ett lag och tilldelar dem skill efter turneringsreglerna. Under matcherna så kommer de inte att få några spp och om någon trillar av pinnen så kommer de tillbaka till nästa match.
Så när du byggt det lag du vill spela skickar du in det till @Marty33 så han kan kontrollera och godkänna det innan turneringen drar igång.
Har ändrat namn och regler nu. Dvs, det är bara reguljära EuroBowl regler. Har ändrat till det nya (ja bara namnbytet och strukit random balls) till NAF idag också så borde fungera bra. Samma plats, samma tider, i övrigt samma regler för bygge av lag.