Juiblex said:Är inte detta lite samma sak som att LO lovar S att 50% av deras medlemmar kommer rösta på S i valet?!?
Nu har ju i och för sig LO och S en lång historik tillsammans, men min punkt är vad säger att deras medlemmar faktiskt röstar på S, tror att många arbeten har LO som enda fackliga förbund, men inget säger att deras medlemmar sympatiserar med S politik...
Förstår dilemmat i Sveroks ställningstagande (i grunden en åsiktsregistrering av deras förtroende valda). men det är väl frittfram för varje förening att sätta upp sina egna regler...
Det har ju trots allt pågått en form av vuxenmobbning och en ogiltigförklaring av 20% av förra valets väljare, då samtliga demokratiska partier har valt att inte inkludera SD i regeringsfrågor.
Pellevin said:@suncar allt du säger hänger dock på min ursprungliga fråga som ligger till grund för hela denna tråd: "Är SD en antidemokratisk organisation?". Och jag menar att det är svårt att svara ja på den frågan.
Så jag är definitivt inte säker på att jag tycker Sverok agerar inom det jag menar är demokratins ramar.
Pellevin said:Enstaka medlemmar i SD, även på ganska hög nivå, har regelbundet gjort antidemokratiska uttalanden. Så långt håller jag med. Men om det är måttstocken vi skall mäta partier med, så vill jag påminna om valstuguundersökningen som gjordes för ca fyra val sedan, då främst moderater, men även socialdemokrater, gjorde rent groteska uttalanden, då de trodde att ingen spelade in.
Så jag vill mena att den enda måttstock vi kan använda då vi bedömer partier är vad de i sina officiella dokument, t ex partiprogrammen, säger att de eftersträvar.
Annars måste vi bli lite oroliga för vad hela SAPs ledning högljutt deklamerat gång på gång då de sjungit Internationalen. Står SAP verkligen för att skjuta generaler?
Pellevin said:@suncar du har rätt om vers fem, misstag av mig. Men står SAP för att "Båd´stat och lagar oss förtrycka vi under skatter dignar ner." så kan man väl tycka att de borde gjort något åt det vid det här laget.
Är du säker på det där med vetorätten? SD hade ju stora problem för något år sedan då de tyckte fel person blev vald, och de inte kunde bli av med människan.
Jag vet inte om det är en generationsfråga, men att ta hänsyn till sina meningsmotståndare har jag vuxit upp med att lära mig är en grundpelare i en fungerande demokrati. Att fler organisationer inte bryr sig om det fundamentet är inte något bra argument för något annat än att göra tvärtom och ta kampen för en pluralistisk demokrati.Mago said:Att de tar avstånd från SD på det sätt de gör tycker jag inte heller är anmärkningsvärt, och de är långt ifrån den enda organisation som gör detta.
It looks like you're new here. If you want to get involved, click one of these buttons!
Swedish Blood Bowl Alliance drivs med donationer. Hjälp oss att hålla SweBBA uppe genom att donera. 50 kronor om året eller så vore väldigt uppskattat!
Swish till 076-3184149 går också bra. Mail till admin: magnus punkt lyrberg snabel-a gmail punkt com