BB2020 Errata

edited December 2020 in Regler

De släppte nyss en Errata på warhammer community.

Updates inkluderar:

Man kan använda flera re rolls per tur

Man måste nominera blitztarget

Inga re-rolls får användas under "Blitz" kick off event

Man dumpoffar när man nomineras som target, inte innan block

Comments

• Hur tolkar ni andra texten för Claws (s. 78).

Som jag läser det så ersätter Claws 8+ motståndarens normala AV.

Dvs Claws mot AV 6 så gäller ändå 8+ för att breaka armourn.

• De säger att alla skills utan * inte är "tvingade". Så man kan välja att inte använda klor i det läget?

• Erratan väckte ett par nya frågor för mig:

Q: The rules for team turns state that a team turn ends when all eligible players have been activated. However, the rules for player activations state that coaches are not obliged to activate every player. Does this mean that coaches can choose to end their team turn without activating all of their eligible players if they wish? (p.42)

A: Yes. Remember that a player can choose to move zero squares, so if you wish to do nothing with a player simply activate them, move zero squares, and then end their activation.

Först svarar de ja, men sedan förklarar de det som att om du inte vill göra något med en spelare så aktiverar du den och går 0 rutor. Betyder det att du måste rulla t.ex bone head för en ogre och sedan gå 0 rutor om du inte vill göra något med den?

Q: If a player attempts to dodge away from a player with the Diving Tackle skill fails the original dodge roll, but then uses a re-roll and succeeds, can the player with Diving Tackle use this Skill on the re-rolled attempt? (p.75)

A: Yes, provided they did not already use the Skill on the first attemp

Här låter det som att -2 modifikationen inte gäller längre om motståndaren re-rollar dodgen. Jag antog att den fungerade som innan, dvs -2 gäller fortfarande om motståndaren re-rollar dodgen, men det står inget om det i beskrivningen. Hur tolkar ni det?

• edited December 2020

@Duckwing Först svarar de ja, men sedan förklarar de det som att om du inte vill göra något med en spelare så aktiverar du den och går 0 rutor. Betyder det att du måste rulla t.ex bone head för en ogre och sedan gå 0 rutor om du inte vill göra något med den?

Här tolkar jag det som att de menar att man inte måste aktivera alla spelare, men att man också ska komma ihåg att man kan skaka av sig hypnos/bonehead osv genom att movea 0 rutor om man vill.

Här låter det som att -2 modifikationen inte gäller längre om motståndaren re-rollar dodgen. Jag antog att den fungerade som innan, dvs -2 gäller fortfarande om motståndaren re-rollar dodgen, men det står inget om det i beskrivningen. Hur tolkar ni det?

Här tolkar jag jag det som du, och att diving tackle därmed är en skitskill från och med nu.

• Chainsaw står ju som * men på skillen står det "may use".

Eller något jag missat på den?

• @DavidD den har väl en * eftersom du inte kan välja bort den negativa effekten när du själv blir nedslagen eller ramlar

• edited December 2020

"Först svarar de ja, men sedan förklarar de det som att om du inte vill göra något med en spelare så aktiverar du den och går 0 rutor. Betyder det att du måste rulla t.ex bone head för en ogre och sedan gå 0 rutor om du inte vill göra något med den?" - @Duckwing

Nja, läser de som att du bestämmer när din turn är över. Men sen skrivit för nyare spelare att du kan alltid gå noll om du vill, ex bli av med gaze eller really stupid. Så du kan aktivera utan att de faktiskt gör något.

Edit: Ja, precis som ni kommer fram till om jag bara fortsatt läsa. :P

Får hoppas de kommer med fler förtydligande innan Maj iaf, annars blir det en lång vår...

• Känner iallafall att man nu kan lägga till ett "s" i slutet på meningen;

"Safe, jag hade ju re-roll" -s

• @Duckwing och @grumplekins om man läser Hypnos så måste man aktivera en spelare för att få tillbaka TZ.

Gällande DT så väljer man om man använda denna skill efter motståndaren har rullat. Så skulle man rulla en 1 så fumblar man dodgen och då behöver man inte aktivera DT, när dom sedan väljer att använda Dodge eller RR så har man ju fortfarande kvar möjligheten för -2, efter att motståndaren återigen har rullat för dodgen.

@tjub Under både BH och SA så står det att innan man aktiverar spelaren så måste man rulla dessa negatraits.

sedan kan man välja att inte göra något.

• Jo, fast det står ju inte att du måste aktivera alla spelare. Du kan avsluta rundan när du vill.

Sen har de ju bara lagt till att du kan aktivera en spelare för att bli av med negativ effekt, men du kan ju fortfarande säga att din runda är söut innan om du vill.

• Det håller jag helt med dig om @tjub!

Du behöver inte aktivera en BG under din runda.

ingen aktivering inget slag för negatrait.

• edited December 2020

@Juiblex Problemet med ändringen av Diving Tackle är att det verkar som att det funkar så här nu: En alv dodgear och rullar 2. Du använder diving tackle och lägger ner din spelare. Alvcoachen använder en reroll och rullar 2 igen. Alven klarar då sin dodge eftersom Diving tackle bara gällde före reroll.

• Bara så jag förstår....

Är inte så DT fungerar idag med?!?

• @Juiblex Nej, i BB16 gäller alla modifikationer fortfarande när du använder en reroll.

Jag kommer nog tolka BB2020 som att det är avsikten även där, trots allt.

• @Juiblex Då missförstod jag dig, sorry. :)

@Duckwing Så kan de nog vara ja, lyssnade på "Doubble Skulls" eller vad JBones pod heter. Kan inte minnas att de nämnde varken RR eller Diving Tackle som förändringar. Men kan ju absolut vara så att de missat ändringen av vana, inte helt lätt att glömma de tidigare reglerna för att ta in BB2020 helt och hållet.

Som läget är nu får väl NAF enas om hur vissa saker ska tolkas så vi kan komma igång och spela efter Covid, så får GW visa vägen genom sina halvårs FAQ/Errator framöver.

• Problemet/frustrationen grundar sig väl i att inte heller de som speltestat verkar ha informerats om dessa ändringar vilket gör att det verkar som om GW inte är/har varit medvetna om att det faktiskt är förändringar i reglerna de skrivit, alternativt att de tycker att det inte är viktigt. Förtroendekapitalet är inte det bästa. Jag tror inte att ändringarna egentligen gör spelet ospelbart, kanske inte ens sämre men man (jag) vill ju tro att ändringar görs medvetet, nu känns det inte så.

• Jo, det gror ju en misstanke om att de inte vill erkänna att de gjorde en miss så då säger de att det är en avsiktlig ändring

• edited December 2020

Det (rerolls/turn) är ju dessutom en viktig ändring som inte är speltestad. Vilket ger mig en lite dålig känsla. titta vad återhållsamt jag uttryckte mig.

• Men det ska bli kul att få speltesta det live :D

Sign In or Register to comment.